Thursday, February 26, 2009
Mencari Barokah Dalam Hidup

Segala apa yang kita lakukan setiap hari mestilah yang baik2 belaka. Tapi sekiranya kita tahu lebih mendalam kenapa kita disuruh melakukan perkara2 tersebut... lagi bagus sebab baru datangnyer barokah untuk diri kita.

Contoh-contoh yang diberi:-

Makan dengan tangan kanan, bukan dengan tangan kiri.

Kita disuruh Nabi Muhammad untuk menggunakan tangan kanan kerana tidak mahu samakan manusia dengan syaitan. Syaitan makan dan minum dengan tangan kiri.

Baginda bersabda,

Jika salah seorang di antara kalian makan, hendaklah makan dengan tangan kanannya, dan jika minum hendaklah minum dengan tangan kanannya, kerana syaitan makan dengan tangan kirinya, dan minum dengan tangan kirinya.”

Kalau diingat2 balik, kalau aku makan steak menggunakan fork and knife... agak2 tangan mana yang suap makanan ke mulut? Paaaandaai pun.. Macam mana yek? Hehe.. Creativity requires creative thinking.

Satu nasihat - Sebelum membasuh ikan ke.. ayam ke.. sedekahkan al-fatihah pada Nabi Sulaiman yang menjaga segala haiwan2 hingga akhir zaman. Untuk sayur2an dan buah2an.. sedekahkan al-fatihah pada Nabi Ilyas... Sambil berdoa pada Allah untuk memberkati makanan yang dimakan nanti.

Bacalah bismillah

Sebelum makan mulakan dengan bacaan Bismillah. Kalau terlupa dan sedar semasa sedang makan..

Abu Daud mentakhrij dari Umaiyyah bin Makhsyi, dia berkata,

Rasulullah sedang duduk, sementara berdekatan Baginda ada seorang lelaki yang makan tanpa menyebut nama Allah. Ketika makanannya tinggal satu suapan, maka dia ucapkan ‘Bismillahi awalahu wa akhiru’ sebelum memasukkan ke mulut. Baginda tersenyum kemudian bersabda, “Syaitan sentiasa makan bersamanya, dan ketika dia menyebut nama Allah, maka syaitan memuntahkan isi perutnya.”

Kalau dah habis makan semua, tiba2 teringat tak baca Bismillah sebelum makan.. bacalah ayat yang sama di atas. Takpe.. aku pun selalu gitu gak. Hehe..

Syaitan memang makan bersama dengan kita lupa baca Bismillah. If u want to know an interesting fact... satu manusia lahir bersama2 dengannyer lahir juga satu syaitan. Akan tetapi, satu manusia mati, tiada satu pun syaitan turut mati. So.. just imagine berapa ramainyer syaitan di akhir zaman ni. No wonder the human race becomes worst over time. Termasuk aku ler.

Satu nasihat – Syaitan tidak akan berjaya sekiranya anak cucu Adam sentiasa dalam keadaan ada wudhuk dan memulakan apa2 pekerjaan dengan Bismillah. Tapi.. jangan lah sebelum nak mencuri pun baca Bismillah.. Hilang akal ke apa?

Makan Makanan Kegemaran Nabi

1) Labu

Al kesah diceritakan dari Annas Abu Malik. Satu masa Nabi bersedia untuk bersantap. Tangannya seakan2 sedang mencari sesuatu. Pada ketika itu ada beberapa hidangan di hadapannya yang bertutup. Akhirnya dia terjumpa hidangan kegemarannya iaitu masakan dari sayur labu. Siti Aisyah juga bercerita Nabi pernah bersabda, “Jangan lebih-lebih banyakkan barang lain kecuali labu” kerana labu dikatakan memiliki banyak khasiat.

Bagi we ladies terutamanya. Kerana ia dapat menguatkan hati perempuan yang berdukacita. Generally, ia dapat menambahkan ingatan seseorang.

2) Kacang Adas

Ada juga diceritakan sejenis makanan yang popular dan dimakan oleh 40 Nabi-nabi iaitu kacang adas. Bijirin kecil bewarna kuning. Barangkali kacang dhal agaknyer. Aku pun tak tahu. Kena Tanya orang arab gamaknyer. Kerana khasiatnyer untuk membersihkan lidah. Maksud disini untuk bercakap benar, kata2 yang keluar dari mulut tidak menyakiti yang lain, rajin membaca Al-Quran dan rajin berzikir.

I think I have to stock up more of these to keep my mouth from blabbering nonsense... I guess. Tapi.. aku rasa tak susah pun kalau nak ikut sunnah Nabi kerana it is a good way of life. Kalau aku start from these simple ways, insyaallah we can do more good things in life. Cuma aku rasa kene mohon selalu dari Yang Esa atas segala keberkatan dalam perjalanan hidup seharian aku. No one is purrfect but that is not an excuse either.

Note: Aku tahu kekadang cara aku meng’explain’kan sesuatu tu memang banyak ‘conflict’nyer. Aku nak terangkan benda yang baik.. akan tetapi.. pilihan perkataan, ayat dan cara aku tu tak tally dengan objektifnyer. Because right now I am a conflict even to my own 2 sides of the personalities. Tengah nak cari balance neh... Therefore, mohon ampun dan maaf sekiranya terrrsalah anggap. Bukan begitu hasrat di hati. Then again, semua ni peringatan untuk diriku sendiri. Kalau yang baik tu... datang dari Allah... dijadikan iktibar. Yang tak baik tu... aku yang punya.

Labels:

posted by Insan Bokoh @ 4:57 PM  
2 Comments:
  • At March 4, 2009 at 8:03 PM, Blogger ubilepih said…

    sis..as time goes by insy lu akan bertemu BALANCE tu..percayalah cakap saya...tapi kena cari la jalannya..paling penting kena cari diri dulu..he..heee..betanya lah pada yg arif

     
  • At March 5, 2009 at 8:01 PM, Blogger Insan Bokoh said…

    Tq Bro... Need the support from time to time. motivation matters. teguran matters. I am trying to change. Slowly but steady.

     
Post a Comment
<< Home
 
 

about me
My Photo
Name:
Location: Johor, Malaysia

Life is short and sweet, if you play the cards well.



My Wish

What i write in here is only an expression of my mind. I would rather say it in words rather than spitting it out outward. Coz, i know, my mouth is unstoppable. Terlajak perahu boleh di undur... Terlajak kata, sendri mau ingat... Insan Bokoh reserves the contents in this blog for personal use only.

Title
Archives
Sekadar Hiburan






Words of Wisdom

Everyone thinks of changing the world but no one thinks of changing himself.

Put On A Smile

There was a blonde, a brunette, and a red head escaping from jail. The brunette ran up a tree and a police officer yells "who is there?" and the brunette says "tweet tweet". So the police officer walks away. Then, the redhead runs up the tree and the police officer says "who is there?" and the red head says "meow" so the police officer walks away. So the blonde runs up the tree and the police officer says "who is there?" the blonde says "moooo"

Psychiatrists At Work

Links